Short Courses on Computer Graphics, Image Processing and Computer Vision
Let me know what you think Mail me...

Course 3D_XNA: 3D-Computer Graphics with C# and XNA

Copyright © by V. Miszalok, last update: 2011-03-14

  Visitors since 01-01-2002
deutsch english
Einführung
Windows und Graphik-Treiber auf neustem Stand ?
XNA Game Studio 4.0
DirectX End-User Runtime oder DirectX SDK
Bücher
Tutorials
C1: Animierte Dreiecke
C2: Licht und Textur
C3: Rotierender Tiger
C4: XBoxController, NoName-GamePads, Wiimote, BalanceBoard
C5: Würfel mit Textur
C6: Raumschiff in einer Landschaft
Introduction
Update Windows and its Graphics Driver
XNA Game Studio 4.0
Install DirectX End-User Runtime or DirectX SDK
Books
Tutorials
C1: Moving Triangles
C2: Light and Texture
C3: Drunken Tiger
C4: XBoxController, NoName-GamePads, Wiimote, BalanceBoard
C5: Textured Dice
C6: Space Ship in a Landscape

Windows und Graphik-Treiber auf neustem Stand ?

1. Laden und installieren Sie via Windows Internet Explorer → Extras → Windows Update die neuesten Updates für Ihr Betriebssystem.
2. Starten Sie das DirectX-Diagnoseprogramm C:\Windows\System32\dxdiag.exe (oder wo es auch immer sei auf Ihrer Festplatte).
3. Auf der dxdiag-Anzeige-Karteikarte stehen Hersteller und Typ Ihrer Graphikkarte.
4. Suchen Sie im Internet den Hersteller und laden Sie den neuesten Treiber für Ihre Karte und installieren Sie diesen.
5. Testen Sie den Erfolg mit dxdiag.exe.

Update Windows and its Graphics Driver

1. Load and install the most recent updates of Your operating system via Windows Internet Explorer → Extras → Windows Update.
2. Test the DirectX properties of Your graphic board as follows: Start C:\Windows\System32\dxdiag.exe (or wherever it may be on the hard disk).
3. Check the manufacturer and the type of Your graphics card on the dxdiag-Display-tab .
4. Search the manufacturer on the internet and download the newest driver version of the card and install it.
5. Test again whether the update succeeded with dxdiag.exe.

XNA Game Studio 4.0

Haben Sie Visual C# 2010 Express oder Visual Studio 2010 Professional bereits installiert ?
Dann installieren Sie Microsoft XNA Game Studio 4.0.

Die gesamte XNA Dokumentation findet sich hier: XNA 4.0.

XNA Game Studio 4.0

You already have Visual C# 2010 Express or Visual Studio 2010 Professional ?
Then install Microsoft XNA Game Studio 4.0.

The documentation can be found here: XNA 4.0.

DirectX End-User Runtime oder DirectX SDK

Suchen Sie unter Systemsteuerung → Programme und Funktionen → Microsoft ..., ob ein altes DirectX SDK auf Ihrem Rechner installiert ist. Falls ja, deinstallieren Sie dieses so vollständig wie möglich.
Downloaden Sie die neuesten DirectX End-User Runtimes und installieren Sie diese oder, wenn Sie zusätzlich zu XNA auch DirectX programmieren wollen, das DirectX SDK (June 2010) 571.7 MB. Wenn Sie sich für das DirectX SDK entscheiden, installieren Sie es am besten in ein neues, spezielles eigenen Verzeichnis C:\DXSDK. Sie müssen dazu
1) C:\DXSDK anlegen (oder leeren, falls schon vorhanden),
2) DXSDK_Jun10.exe 571.7 MB dorthin kopieren und starten,
3) den automatischen Entpacker auf C:\DXSDK lenken und
4) während des Setup den Default-Zielpfad auf C:\DXSDK ändern.

DirectX End-User Runtime or DirectX SDK

Check Control Panel → Programs and Features → Microsoft ..., if a former DirectX SDK is installed on your computer. In this case deinstall it as completly as possible.
Download the most recent DirectX End-User Runtimes and install it, or, if You want to program DirectX additionally to XNA, the DirectX SDK (June 2010) 571.7 MB. Install the DirectX SDK into its own and new directory C:\DXSDK in 4 steps:
1) Create C:\DXSDK.
2) Copy DXSDK_Jun10.exe 571.7 MB there and start it.
3) Unzip into directory C:\DXSDK.
4) During setup change the default target path to C:\DXSDK.

Bücher

1. KONEROW Jens: XNA Framework. schnell + kompakt
entwickler-press, ISBN: 978-3-939084-53-2,  € 8, (130 Seiten)
oder als E-Buch, € 6,70.
2. SCHUMANN H.-G.: Spieleprogrammierung mit dem XNA Framework, ISBN 3-86645-527-5, € 20, (340 Seiten)

Books

1. CARTER Chad: Microsoft XNA Game Studio 3.0, ISBN: 0-67233-022-9, $ 50, (790 pp)
2. REED Aaron: Learning XNA 3.0, ISBN: 978-0-596-52195-0, $ 35, (500 pp)
3. GROOTJANS Riemer: XNA Game Programming Recipes: A Problem-Solution Approach. www.apress.com, ISBN: 978-1-59059-925-9, $ 40, (450 pp)
4. HALL Joseph: Developing Games for Windows and the Xbox 360, ISBN: 1598633686, $ 35, (762 pp)

Tutorials

1. https://www.microsoft.com/germany/msdn/webcasts/...:
Vier Webcasts von Jens Konerow über Spieleentwicklung mit dem XNA Framework.

2. http://www.evo-x.de/wbb2/thread.php?threadid=...:
XNA Tutorial von "tajbender" beginnend mit der Installation von C# Express.

3. http://www.xnamag.de/: Mehrere XNA Tutorials von Steffen Krengel.

4. Sehr gut: Microsoft XNA-Tutorials

Tutorials

1. Riemer Grootjans: http://www.riemers.net
2. Microsoft: XNA Creators Club Online
3. Microsoft MSDN: http://msdn2.microsoft.com/en-us/xna/default.aspx: XNA Developer Center with the XNA Game Studio Forum.
4. http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_XNA: Constantly updated with many links.
5. http://xnadevelopment.com: Links, tutorials and tips to get you started with XNA.

C1: Animierte Dreiecke

     
   

C1: Moving Triangles

ZIP 7kB Demo → Unzip and start triangle1.exe
ZIP 26kB Project → Unzip to C:\temp\ and start triangle1.sln
Link C# Guidance
PDF C# Guidance Print Version
Link C# Complete Code
PDF C# Complete Code Print Version
Link Code Comments
PDF Code Comments Print Version

C2: Licht und Textur

     
   

C2: Light and Texture

ZIP 153kB Demo → Unzip and start light1.exe
ZIP 49kB Project → Unzip to C:\temp\ and start light1.sln
Link C# Guidance
PDF C# Guidance Print Version

C3: Rotierender Tiger

     
       

C3: Drunken Tiger

ZIP 324kB Demo → Unzip and start TigerRot1.exe
ZIP 1.6MB Project → Unzip to C:\temp\ and start TigerRot1.sln
Link C# Guidance
PDF C# Guidance Print Version
Link C# Code Comments
PDF C# Code Comments Print Version

C4: XBox 360 Controller, NoName-GamePads, Wiimote, BalanceBoard

     
   

C4: XBox 360 Controller, NoName-GamePads, Wiimote, BalanceBoard

controller1
requires an USB XBox 360 Controller.
ZIP 42kB Demo → Unzip and start controller1.exe
ZIP 93kB Project → Unzip to C:\temp\ and start controller1.sln
Link C# Guidance for a XBox 360 Controller
PDF C# Guidance Print Version
Link C# Code Comments
PDF
C# Code Comments Print Version
gamepad1
works with a lot of no-name USB game pads.
ZIP 48kB Demo → Unzip and start gamepad1.exe
ZIP 98kB Project → Unzip to C:\temp\ and start gamepad1.sln
Link C# Guidance for NoName GamePads
PDF
C# Guidance Print Version
wiimote1
works with a Wii controller.
ZIP 103kB Demo → Unzip and start wiimote1.exe
ZIP 102kB Project → Unzip to C:\temp\ and start wiimote1.sln
Link C# Guidance for a Wii controller
PDF
C# Guidance Print Version
balanceboard1
works with a Wii Balance Board.
ZIP Demo → Unzip and start balanceboard1.exe
ZIP Project → Unzip to C:\temp\ and start balanceboard1.sln
Link C# Guidance for a Wii Balance Board
PDF C# Guidance Print Version

C5: Würfel mit Textur

     
   

C5: Textured Dice

dice1
requires an USB XBox 360 Controller.
ZIP 14kB Demo → Unzip and start dice1.exe
ZIP 35kB Project → Unzip to C:\temp\ and start dice1.sln
Link C# Guidance
PDF C# Guidance Print Version
Link C# Code Comments
PDF C# Code Comments Print Version

C6: Raumschiff in einer Landschaft

     
   

C6: Space Ship in a Landscape

skybox1
requires an USB XBox 360 Controller.
ZIP 0.4MB Demo → Unzip and start skybox1.exe
ZIP 1.5MB Project → Unzip to C:\temp\ and start skybox1.sln
Link C# Guidance
PDF C# Guidance Print Version
Link C# Code Comments
PDF C# Code Comments Print Version
top of page: